Peran Guru Bimbingan Konseling Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka Dan Pencapaian Profil Pelajar Pancasila
Keywords:
Independent Curriculum, Role of counseling teacher, Pancasila Student ProfileAbstract
This study discusses the role of counseling guidance (BK) teachers in the implementation of the Independent Curriculum developed by the Ministry of Education, Culture, Research and Technology (Kemendikbudristek) as an effort to restore learning due to the pandemic. The Independent Curriculum was introduced as an additional option for education units in learning recovery during the period 2022-2024, with a policy evaluation to be conducted in 2024. One of the main objectives of this curriculum development is to shape students with a Pancasilais profile, in line with national education goals. In this context, counseling teachers have a crucial role as agents of change, prevention, counselors, consultants, coordinators, assessors, and career developers. This research is a literature study that focuses on the importance of the role of counseling teachers in supporting the implementation of the Independent Curriculum to achieve student profiles based on Pancasila values. The results show that optimizing the role of counseling teachers is needed in the successful implementation of this curriculum towards the formation of a Pancasilais generation.
References
Al-Amri, J. S., Rusdin, R., & Hamka, H. (2024). Analisis Implementasi Kebijakan Pendidikan Kurikulum Merdeka Belajar di SDIT Ibnul Mubarok Palu. Jurnal Integrasi Manajemen Pendidikan, 3(2), 22–26.
Bahroni, A., & Zulkarnain, Z. (2024). Studi Komparatif: Tinjauan Pelaksanaan Kurikulum Merdeka dalam Pembelajaran Sejarah di SMA. Fajar Historia: Jurnal Ilmu Sejarah Dan Pendidikan, 8(2), 195–211.
Dinata, F., Hadi, S., Mabrur, M., & Syaifudin, M. (2024). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar dalam Perspektif Islam. Al-Liqo: Jurnal Pendidikan Islam, 9(1), 36–51.
Faihah, G., & Sulisworo, D. (2024). Tinjauan Pustaka Sistematis tentang Dampak Literasi Membaca di Sekolah terhadap Keterampilan Komunikasi. Jurnal Genesis Indonesia, 3(03), 113–120.
Gustriani, T., & Kholis, M. (2024). Pembelajaran Life Skills bagi Santri sebagai Inovasi Pendidikan di Pesantren. Ainara Journal (Jurnal Penelitian Dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan), 5(3), 290–296.
Hidayati, W., Praptiwi, N., Abdurravif, A., Ihsannudin, A., & Aulia, S. (2024). Implementasi Manajemen Kurikulum Merdeka untuk Meningkatkan Inovasi Guru dalam Memenuhi Keragaman Peserta Didik di SMA Negeri 3 Yogyakarta. Jurnal Administrasi Pendidikan Islam, 6(2), 129–142.
Padly, M. (2024). Kemampuan Guru Pai Dalam Menerapkan Kurikulum Merdeka Belajar Di Smk Singosari Delitua. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Humaniora, 3(4), 4457–4465.
Rosa, E., Destian, R., Agustian, A., & Wahyudin, W. (2024). Inovasi Model dan Strategi Pembelajaran dalam Implementasi Kurikulum Merdeka: Inovasi Model dan Strategi Pembelajaran dalam Implementasi Kurikulum Merdeka. Journal of Education Research, 5(3), 2608–2617.
Safitri, D., Dewi, R., Jati, D. K., Rahmah, S., Dewi, R. N. K., Putri, D. A., Budianti, S. A., Pratiwi, D. A., & Aslamiah, A. (2024). Dinamika Implementasi Kurikulum Merdeka di SD Negeri Karang Mekar 9. MARAS: Jurnal Penelitian Multidisiplin, 2(3), 1202–1216.
Saragih, O., & Marpaung, R. (2024). Tantangan dan Peluang: Studi Kasus Penerapan Kurikulum Merdeka di Sekolah Mandiri Berubah Kabupaten Tapanuli Utara. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 4(3), 888–903.
Sudarto, S. (2024). Gambaran Penerapan Paikem Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Ilmiah, 3(7), 2173–2186.
Suryati, D., Sari, D. P., Nurlisa, K., & Mustafiyanti, M. (2024). Peran Dan Fungsi Telaah Kurikulum Merdeka. Al-Tarbiyah: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 2(3), 259–272.
Taqwim, A., & Huda, S. A. A. (2024). Korelasi Antara Kurikulum Merdeka dan Keberanian Menyampaikan Gagasan Ide dalam Mendukung Pengembangan Berfikir Kreatif pada Siswa Sekolah Menengah Kejuruan. Journal of Education Research, 5(3), 2587–2594.
Ratnasari, R., Neviyarni, N., & Firman, F. (2021). Peran Guru BK (Bimbingan dan Konseling) Dalam Mensukseskan Program Merdeka Belajar. Jurnal Pendidikan Tembusai, 5(2), 4051–4056.
Susanti, A. (2021). Penyamaan Presepsi Materi Asesmen Siswa dalam Layanan Bimbingan dan Konseling. Kemendikbudristekdikti.