Peningkatan Kemandirian Belajar Pendidikan Agama Katolik Dengan Model PBL Pada Materi Kemampuanku Dan Keterbatasanku Fase D

Authors

  • Irene Mariana Sadawa SMP Negeri 1 Lahewa Timur
  • Yohanes Umbu Lede Universitas Katolik Weetabula

Keywords:

Learning Independence, Learning Outcomes, Problem Based Learning, Phase D

Abstract

This study aims to determine the improvement of PAK Learning Independence with PBL Model on the Material of My Ability and My Limitations Phase D Class VII. This study used a class action research method carried out in two cycles. Each cycle consists of four stages, namely planning, implementation, observation and reflection. The results of the research during the two cycles showed, in cycle 1 still did not achieve maximum results this was because students were still new to the PBL learning method with the achievement of 70% results. This situation is also likely to occur because the previous teacher in his teaching used the lecture method during the process of learning activities at school. However, a significant increase occurred in the second cycle of 85%. This shows that if the PBL learning method is applied well and consistently, it will improve student learning outcomes.

References

Ainun, F. P., Mawarni, H. S., Fauzah, N. N., & Raharja, R. M. (2024). Peran pendidikan sebagai pondasi utama dalam menyikapi dekadensi moral pada generasi z. Dewantara: Jurnal Pendidikan Sosial Humaniora, 3(1), 14–24.

Baharuddin, B., Ramadhani, M. S. A., Resky, M., Abidin, D., & Ridlo, A. F. (2024). Pengembangan Kompetensi Guru Melalui Pelatihan Ptk Dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Di Desa Karang Indah. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara, 5(2), 1574–1581.

Candrarini, B., Mulyono, R., & others. (2024). Manajemen Strategi Pada Kurikulum Pendidikan Sebagai Bidang Garap Manajemen Pendidikan. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 27–40.

Dewi, I., Siregar, H., Agustia, A., & Dewantara, K. H. (2024). Implementasi Case Method Berbasis Pembelajaran Proyek Kolaboratif terhadap Kemampuan Kolaborasi Mahasiswa Pendidikan Matematika. Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 9(2), 261–276.

Fonna, M., & Nufus, H. (2024). Pengaruh Penerapan Problem Based Learning (PBL) Terhadap Keterampilan Abad 21. Ar-Riyadhiyyat: Journal of Mathematics Education, 5(1), 22–30.

Hasmawaty, H., Saman, A., Syamsuardi, S., Rusmayadi, R., Ruswiyani, E., & Sadaruddin, S. (2024). Refleksi Pembelajaran dan Penelitian Tindakan Kelas. Madaniya, 5(2), 305–311.

Hasnida, S. S., Adrian, R., & Siagian, N. A. (2024). Tranformasi Pendidikan Di Era Digital. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 2(1), 110–116.

Hidayati, W., Praptiwi, N., Abdurravif, A., Ihsannudin, A., & Aulia, S. (2024). Implementasi Manajemen Kurikulum Merdeka untuk Meningkatkan Inovasi Guru dalam Memenuhi Keragaman Peserta Didik di SMA Negeri 3 Yogyakarta. Jurnal Administrasi Pendidikan Islam, 6(2), 129–142.

Laely, U. A. (2024). Manajerial Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kemampuan Menulis Penelitian Tindakan Kelas (PTK) Guru. Jurnal Dirosah Islamiyah, 6(3), 782–793.

Lede, Y. U., Agung, A. A. G., Wisna, I. P., & Dantes, K. R. (2024). The Influence of Transformational Leadership on Work Motivation Has an Impact on Teacher Performance in Senior High Schools in Southwest Sumba Regency. International Journal of Religion, 5(3), 366–376. https://doi.org/10.61707/sf310r03

Luluk, L. (2024). Eskalasi Kualitas Pembelajaran melalui Penelitian Tindakan Kelas. Ta’limDiniyah: Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education Studies), 4(2), 276–287.

Ndoa, P. K., & Hulu, S. (2023). Pendidikan Sebagai Upaya Pemerdekaan Manusia. Jurnal Magistra, 1(1), 53–65.

Nopandri, R. A., & Wathoni, M. (2024). Efektivitas Model Pembelajaran Problem Based Learning terhadap Peningkatan Hasil Belajar Bola Voli Kelas X IPA SMA Muhammadiyah Ponjong. SEMNASFIP.

Purwati, A., Sanusi, S., & Handayani, S. (2024). Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Talking Stick di SMPN 1 Takeran Tahun Ajaran 2023-2024. Journal on Education, 6(4), 20978–20986.

Saleh, S. (2022). Peningkatan motivasi belajar produk kreatif dan kewirausahaan melalui penerapan model pembelajaran problem based learning SMK Negeri 1 Pangkep Sulawesi Selatan. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Pembelajaran, 4(1), 95–105.

Solehudin, S. (2023). Tantangan dunia pendidikan islam dan implikasinya terhadap perubahan kebijakan. BAHTSUNA: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 5(2), 159–166.

Tampubolon, K., & Sibuea, N. (2022). Peran Perilaku Guru dalam Menciptakan Disiplin Siswa. All Fields of Science Journal Liaison Academia and Sosiety, 2(4), 1–7.

Downloads

Published

2024-10-24

How to Cite

Irene Mariana Sadawa, & Yohanes Umbu Lede. (2024). Peningkatan Kemandirian Belajar Pendidikan Agama Katolik Dengan Model PBL Pada Materi Kemampuanku Dan Keterbatasanku Fase D. Varied Knowledge Journal, 2(1), 27–34. Retrieved from https://journal.rajawalimediautama.id/index.php/vkj/article/view/60

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.